Pozytywne wychowanie: metoda, idee, koncepty
W tej części blogu, proponuję Wam artykuły i refleksje o pozytywnym wychowaniu. Opierają się one o prace Jane Nelsen, Isabelle Filiozat i założycieli kierunku Alfreda Adlera i Rudolfa Dreikursa.
Pozytywne wychowanie (pozytywne rodzicielstwo, pozytywna dyscyplina lub edukacja bez przemocy) to podejście do edukacji oparte na szacunku dla dziecka. Dlatego też unika ono wszelkich form przemocy edukacyjnej i zastępuje ją słuchaniem, dialogiem, towarzyszeniem i wzajemnym szacunkiem.
Kiedy usłyszałam o tym koncepcie, zaintrygowana, czytałam, czytałam i czytałam. Pragnęłam na tyle przyswoić sobie jego treść, żeby stał się naturalnym refleksem w moich stosunkach z synem. Jak mi to wychodzi? Dowiecie się tego z części „Perypetie z Jaśkiem”.
Trzy metody, które pomagają osiągać cele
Chciałabym Wam dzisiaj polecić trzy skuteczne metody pomagające nam osiągać cele. Nie mam na myśli planu strategicznego umożliwiającego wdrożenie projektu, typu: cele, zasoby etc. Skupię się raczej na metodach stymulacji umysłu, niezbędnej do przygotowania podstaw...
Dlaczego wybuchamy? Równowaga między energią i napięciem
Chciałabym podzielić się z Wami interesującym sposobem na wyjaśnienie dzieciom, na czym polega wewnętrzna równowaga. Innymi słowy, jak to się dzieje, że czasami wybuchamy złością, płaczem… a czasami zachowujemy spokój, pomimo podobnej sytuacji. Co wpływa na naszą...
Rezonans limbiczny i komunikacja niewerbalna
Rezonans limbiczny to sieć połączeń, która tworzy się między mózgami osób przebywających razem. Oznacza to, że komunikacja nie sprowadza się do słów. Niektórzy uważają, że język mówiony jest jedynie jednym z wielu sposobów porozumiewania się. A jakie są inne? Na czym...
Niedomówienia i ich skutki, czyli traktujmy dzieci z szacunkiem
Niedomówienia? Niedopowiedzenia? Rodzinne sekrety? Czasami celowe, czasami nie, często raczej przez roztargnienie lub brak dogłębnej analizy sytuacji czy zaniedbanie. To temat, nad którym rzadko się zastanawiamy i do którego zbyt rzadko przywiązujemy wagę, szczególnie...
„Zgadzam się albo i nie !” – książka o szanowaniu granic
Całkowicie przez przypadek natrafiłam na książkę „Zgadzam się albo i nie!” Rachel Brian, prawdopodobnie na którymś z blogów o literaturze dziecięcej. Od razu pomyślałam: Takiej lektury właśnie nam trzeba! Żeby Jasiek zrozumiał, że NIE oznacza NIE, zarówno u innych...
Jak zachować spokój, kiedy dziecko wpada w histerię?
Zaproponowałam Natalii z blogu „Z cukrem albo wcale”, żeby podzieliła się z nami swoimi sposobami, jak zachować spokój w trudnych sytuacjach w relacjach z dziećmi. Oto doświadczenie i refleksja Natalii, mamy dwuletniego Szymona. Każdy rodzic wie, że wychowanie dzieci...
Dać dzieciom korzenie i skrzydła bez względu na płeć
Czy słyszeliście o tym, że rodzice powinni dać dzieciom korzenie i skrzydła? Cytat pochodzi od Johanna Wolfganga Goethe: „Rodzice powinni dać dzieciom dwie rzeczy: korzenie i skrzydła". Chciałabym podzielić się z Wami refleksją na ten temat zaproponowaną przez...
Zabawy na dworze i ich pozytywny wpływ na wzrok
Autorką poniższego artykułu jest Elżbieta Szymańska: lekarz medycyny, pasjonatka neurozwoju dzieci, twórca bloga ZdolneDzieci.pl a przede wszystkim mama. Zabawy na dworze pozytywnie wpływają na wzrok zarówno dzieci jak i dorosłych. Zbyt mała ilość czasu spędzana na...
Przemoc na ekranie i jej wpływ na poziom agresji (nie tylko) u dzieci
Przemoc na ekranie jest dzisiaj codziennością nie tylko dla dorosłych, ale także dla dzieci. Występuje ona w dużej ilości filmów (również w bajkach animowanych) i gier komputerowych. Niestety często nie zdajemy sobie sprawy z konsekwencji, jakie obcowanie z brutalnymi...
„Jedenaste Nie dotykaj” Laury Priestess – lektura obowiązkowa?
„Jedenaste Nie dotykaj” Laury Priestess to jedna z najbardziej wstrząsających książek, jakie ostatnio czytałam. Dla ścisłości: jej pełen tytuł brzmi: „Jedenaste Nie dotykaj Moja historia przemocy”. (Książka została wydana przez wydawnictwo Replika.) Porusza ona temat,...
Co oznacza, że mózg nie rozumie słowa „nie”?
Czy słyszeliście o tym, że mózg nie rozumie negacji? Oto prosty i jakże wymowny przykład. Kiedy mówimy: „nie myśl o tygrysie”, pierwszą myślą, jaka przychodzi nam do głowy, jest właśnie tygrys. Ale nie piszę o tym jedynie, żeby podzielić się z Wami ciekawostką. Ten...
Izolowanie dziecka, czyli szkodliwa reakcja na nieodpowiednie zachowanie
Izolowanie dziecka jest częstą reakcją rodziców na jego zachowanie, które uważają za nieodpowiednie. Po wybuchu gniewu, wyrządzonej szkodzie, chwili agresji czy innemu „karygodnemu” zachowaniu, wydaje się, że odesłanie dziecka do kąta czy do swojego pokoju dobrze mu...
Nauczanie empatii w szkole – duński przykład do naśladowania
Nauczanie empatii w szkole wprowadzono w Danii w 1993 jako obowiązkowy przedmiot dla uczniów od szóstego do szesnastego roku życia. Ma ono na celu pokazanie dzieciom, w jaki sposób pomagać innym i jak zastąpić rywalizację poprzez dążenie do polepszenia swoich własnych...
„Pośpiesz się” – Dlaczego nic dobrego z tego nie wynika?
„Pośpiesz się”, „Nie mamy czasu”, „Przestań tak się grzebać”! Na pewno znacie takie sytuacje z własnego doświadczenia. Kiedy potrzebujemy, żeby dziecko coś zrobiło albo po prostu było do naszej dyspozycji. Ale częste pośpieszanie dziecka nie tylko jest dla niego...
W jaki sposób wpływać na wartości u dzieci i młodzieży?
Ktoś może zapytać, po co wpływać na wartości u dzieci i młodzieży? Żyjemy w wolnym kraju, każdy ma prawo do własnej opinii. W zasadzie tak, ale jednocześnie jesteśmy odpowiedzialni za wychowanie naszych dzieci. Jeśli nie są one jeszcze dorosłe, ich mózg nie jest do...
Związek między strachem i agresją – historia Bucefała
Związek między strachem i agresją nie nasuwa się na myśl spontanicznie, kiedy mamy do czynienia z przemocą. Często wydaje nam się, że wprost przeciwnie: osoba agresywna niczego się nie boi, dlatego „pozwala sobie” na agresję. To przecież my się jej boimy. Na ten...
Kiedy dziecko bije… Jak reagować?
Zdarza się, że dziecko bije. Rodziców, rodzeństwo, inne dzieci, albo nawet zwierzęta. Znam to z doświadczenia oraz z opowieści innych mam, podobnie jak późniejsze tłumaczenia „nie chciałem, ale samo wyszło”. Zdarza się to również wtedy, kiedy dziecko nigdy nie zostało...
Dlaczego gniew jest pożyteczny?
Gniew jest pożyteczny. Niektórych to stwierdzenie może zdziwić, bo często postrzegamy gniew jako negatywną i zbędną emocję. (Żadna emocja nie jest zbędna, odzwierciedla jedynie to, co odczuwamy w danej chwili.) Szczególnie u dzieci, ale nie tylko. Jestem pewna, że...
Nauka cierpliwości i opóźniona gratyfikacja
Nauka cierpliwości zaczyna się od najmłodszych lat. Mimo, że specjaliści namawiają nas do szybkiej reakcji na wołania dziecka, w końcu pojawia się ten moment, kiedy dziecko nie może mieć od razu tego, czego potrzebuje. Bo mama nie usłyszała, bo nie jest w stanie...
Jeżeli opinia innych osób ma zbyt duże znaczenie…
Przeczytałam ostatnio pewną powiastkę filozoficzną, która w bardzo obrazowy sposób pokazuje, dlaczego opinia innych osób nie powinna mieć dla nas znaczenia. Może pomoże ona także Waszym dzieciom (a może i Wam) nabrać dystansu do krytyki? Oraz poradzić sobie z...