Pozytywne wychowanie: metoda, idee, koncepty
W tej części blogu, proponuję Wam artykuły i refleksje o pozytywnym wychowaniu. Opierają się one o prace Jane Nelson, Isabelle Filiozat i założycieli kierunku Alfreda Adlera i Rudolfa Dreikursa.
Pozytywne wychowanie (pozytywne rodzicielstwo, pozytywna dyscyplina lub edukacja bez przemocy) to podejście do edukacji oparte na szacunku dla dziecka. Dlatego też unika ono wszelkich form przemocy edukacyjnej i zastępuje ją słuchaniem, dialogiem, towarzyszeniem i wzajemnym szacunkiem.
Kiedy usłyszałam o tym koncepcie, zaintrygowana, czytałam, czytałam i czytałam. Pragnęłam na tyle przyswoić sobie jego treść, żeby stał się naturalnym refleksem w moich stosunkach z synem. Jak mi to wychodzi? Dowiecie się tego z części „Perypetie z Jaśkiem”.

Zamiast krytyki, zrobić lepiej następnym razem
Komu z nas nigdy nie zdarzyło się zganić dziecko za nieodpowiednie zachowanie? Świadomie, albo nie, zranić jego uczucia? Na własnym przykładzie, na pewno doświadczyliśmy faktu, że krytyka może być bolesna. Szczególnie wtedy, kiedy jest ona wymierzona w osobę, a nie w...
czytaj dalej
Talerz zdrowego umysłu, lekarstwo na nasze samopoczucie
Czy słyszeliście o talerzu zdrowego umysłu? Odkryłam go całkiem niedawno i pomyślałam, że może i Was zainteresuje. Jest to koncept zaproponowany przez Daniela Siegela, profesora psychiatrii w Harvard Medical School. Przedstawia on, w jaki sposób polepszyć działanie...
czytaj dalej
Przemoc wobec dziecka, skąd się ona bierze?
Ostatnio wysłuchałam bardzo ciekawej konferencji Isabelle Filliozat na temat reakcji rodziców na niektóre zachowania dzieci, na przykład na płacz. Kiedy dorosły słyszy płacz dziecka, najczęściej stara się mu ulżyć. Bierze je na ręce, przytula, uspokaja. Jakiś czas...
czytaj dalej
Dzieci są jak gąbki, o związku między samopoczuciem rodzica i dziecka
Często słyszy się, że dzieci są jak gąbki. Na ogół używa się tego porównania, myśląc o chłonności umysłu dziecka, który umożliwia mu naukę i przyswajanie nowych informacji w zaskakującym tempie. Szczególnie informacji o otaczającym go świecie i jego funkcjonowaniu....
czytaj dalej
Dlaczego pozytywne wychowanie?
Postanowiłam dzisiaj napisać trochę bardziej osobiście. Refleksję, którą mama dzieli się z mamami. Na temat, który jest nam bliski: nasze dzieci i ich szczęście. Albo przynajmniej ich dobre samopoczucie, bo szczęście zależy od na samych, a nie od naszego otoczenia....
czytaj dalej
Gry i zabawy z dziećmi, przyjemne z pożytecznym
Czy zastanawialiście się kiedyś, jaką rolę pełnią gry i zabawy z dziećmi? Integracyjną? Społeczną? Pedagogiczną? Terapeutyczną? To wszystko na raz i jeszcze więcej! Czy są to gry słowne, planszowe, czy jakiekolwiek inne gry „fizyczne” (niewirtualne) wymagające...
czytaj dalej
Jak powiedzieć dziecku „nie”?
Często występują sytuacje, kiedy musimy powiedzieć dziecku „nie”. I tym lepiej, bo dziecko potrzebuje „nie”, żeby ukształtować się i nauczyć żyć w społeczeństwie. „Nie” jest więc konieczne dla jego rozwoju i równowagi. Niestety nie są to łatwe momenty ani dla...
czytaj dalej
Słuchanie dziecka jest ważniejsze niż nam się wydaje
Często odnoszę wrażenie, że w pędzie codzienności (tyle mamy przecież do zrobienia), nie przywiązujemy wystarczającej uwagi do rozmów z dziećmi. Nie chodzi o powierzchowne wymiany zdań, ale o dzielenie się tym, co się w nas czy z nami dzieje. A dziecko potrzebuje,...
czytaj dalej
Dlaczego czasami należy mówić dziecku „nie”?
Słowo „nie” musi być jednym z najbardziej nielubianych przez dzieci (i nie tylko) słów. Jest też częstym powodem konfliktów w rodzinie. Z jego powodu, dziecko czuje się ograniczone i sprowadzane nieustannie do swojej kondycji dziecka. Dorosły natomiast ma wrażenie...
czytaj dalej
Reakcja na stres: co się dzieje w mózgu dziecka?
Każdy z nas przeżywa od czasu do czasu stresujące sytuacje. Sytuacje, które nas przerastają, bo wywołują u nas strach i niepokój. Z wiekiem jednak uczymy się reagować na stres w odpowiedni dla nas sposób i tym samym radzić sobie z nim najlepiej, jak umiemy. Niestety...
czytaj dalej
Naśladowanie rodziców – jak nasze zachowanie determinuje zachowanie dziecka?
Kiedy zostajemy rodzicami, automatycznie stajemy się modelami dla naszych dzieci. Nasze zachowanie wpływa na to, jak one same będą zachowywać się w przyszłości. Wszystko, co robimy w obecności dzieci, jest obserwowane i zapisywane w ich „pamięci”. Nasze zachowanie...
czytaj dalej
Pierwsze dziecko i jego trudna sytuacja
Każdy z rodzeństwa zajmuje w rodzinie odmienne miejsce. Pierwsze dziecko jest jedynym, które ma przywilej „wyłączności”, zanim nie pojawi się kolejne. Od niego także oczekuje się, że stanie się szybko odpowiedzialne i będzie przykładem dla rodzeństwa. Średnie dziecko...
czytaj dalej
Różnice między chłopcami a dziewczynkami
Wiele się dzisiaj mówi o płci jako konstrukcji społecznej. Czy czytaliście o podjętych (między innymi w Szwecji) próbach wychowania dzieci bez rozróżnienia płci? Nie sprowadza się to jedynie do proponowania jednakowych zabawek chłopcom i dziewczynkom. Polega także na...
czytaj dalej
Wyrażanie emocji, dlaczego to takie ważne?
Jedną z umiejętności, którą dziecko powinno nabyć, zanim stanie się dorosłe, jest wyrażanie emocji. Zarówno tych pozytywnych, jak radość, podziw, zaufanie, jak i negatywnych, jak złość, strach czy smutek. Emocje są nieodłącznym elementem naszych przeżyć, towarzyszą...
czytaj dalej
Znaczenie dotyku w rozwoju dziecka
Dotyk jest jedną z podstawowych potrzeb człowieka. Jako zmysł formuje się jeszcze przed wzrokiem, węchem i smakiem, w okolicach siódmego tygodnia życia płodowego. Na czym polega znaczenie dotyku w rozwoju dziecka? Dlaczego jest on tak ważny, szczególnie we wczesnym...
czytaj dalej
Wpływ przemocy na mózg dziecka – dlaczego nie wolno bić dzieci?
Od 2010 roku obowiązuje w Polsce całkowity zakaz bicia dzieci i stosowania jakichkolwiek kar cielesnych. Odnosi się to zarówno do osób sprawujących władzę rodzicielską, jak i osób opiekujących się dziećmi. Nie tylko lanie, ale także zwykły klaps w pupę, uderzenie po...
czytaj dalej
Pozwolić dziecku decydować, dlaczego to takie ważne?
Kiedy dziecko przychodzi na świat, jest całkowicie zależne od rodziców. Ale z wiekiem ta zależność zaczyna przyjmować inną formę. Potrzeby dziecka zmieniają się, a przez to także i rola rodziców. Stopniowo rodzice zamiast „robić za” (ubierać, karmić, wybierać...),...
czytaj dalej
Jak kształtuje się u dziecka poczucie własnej wartości?
Poczucie własnej wartości jest bezpośrednio związane z oceną swojej osoby. Im ta ocena jest pozytywniejsza, tym większym poczuciem własnej wartości odznacza się dana osoba. Dlaczego jest ono takie ważne? Bo pomaga stawić czoło przeciwnościom losu. Stanowi swego...
czytaj dalej
A jeśli kaprysy nie istnieją?
Każdy rodzic miał już kiedyś do czynienia z zachowaniem potocznie nazywanym kaprysem. Kiedy dziecko zaczyna nagle zachowywać się w sposób, którego nie potrafimy wyjaśnić, jakby podążało za jakimś nieznanym i nieoczekiwanym impulsem... Bez zastanowienia, określa się to...
czytaj dalej
Piętnaście minut dziennie tylko dla dziecka
Który rodzic nie złapał się na tym, że nie spędza ze swoimi dziećmi tyle czasu, ile by pragnął? Między pracą, domem, dodatkowymi zajęciami dziecka i naszymi, ani się obejrzymy, a dzień nam minął. Czasem obiecujemy sobie, że w weekend nadrobimy to, albo nawet o tym nie...
czytaj dalej