Chciałabym podzielić się z Wami wspaniałą książką Beatriz M. Munoz o wychowaniu w duchu metody Montessori. Nie jest to kolejny poradnik, jakich wiele dzisiaj znajdujemy w księgarniach. Jest to opowieść autorki o jej własnych doświadczeniach z czterema córkami, które pragnie ona przygotować do dorosłego życia według zasad Montessori i pozytywnej dyscypliny.

Bogaty program wychowawczy

Beatriz M. Munoz przedstawia nam swoją wizję relacji rodzica z dziećmi. Opiera się ona zarówno na doświadczeniu, jak i na licznych lekturach. Autorka cytuje Alfreda Adlera, Rudolfa Dreikursa, Jane Nelsen, Adele Faber, Elaine Mazlish, Marshalla B. Rosenberga, Dr Daniela J Siegela… którzy zainspirowali powstanie tego blogu, tym bliższe jest mi więc jej spojrzenie i przemyślenia. Pozytywna dyscyplina to centralna oś podejścia Beatriz M. Munoz, a metoda Montessori jeden z głównych elementów. Jest ona przedstawiona w szerszej perspektywie w świetle badań nad mózgiem i rozwojem emocjonalnym dziecka. Niewątpliwą zaletą książki jest harmonijne połączenie teorii i praktyki. Beatriz M. Munoz wyjaśnia uznawane przez siebie zasady (np. wybór „zabawek”), a następnie argumentuje w sposób tak przekonywujący, że nie sposób się z nim nie zgodzić. Jednocześnie dzieli się z czytelnikiem trudnościami, jakie napotkała i rozwiązaniami, jakich użyła. A to wszystko przystępnym językiem, wyjaśniając cytowane koncepty i badania.

Montessori

Niezbędna praca nad sobą

Jednym z głównych przesłań książki jest myśl, z którą na pewno nie wszyscy się zgodzą, a która na pewno zasługuje na refleksję. Jeżeli nie możemy zmienić zachowania dziecka, zmieńmy swoje własne zachowanie. Jako to? – ktoś może zapytać oburzony. Beatriz M. Munoz przypomina, o czym tak często zapominamy, że dziecko nie jest „skończone”. Oznacza to, że nie zawsze jest w stanie zareagować tak, jak oczekuje tego od niego rodzic. Dlatego też, mimo że temat książki jest metoda Montessori, uważam, że jest to także (a może przede wszystkim?) pozycja o rozwoju osobistym rodzica. Relacje z dziećmi oparte na szacunku, empatii, towarzyszeniu… zmuszają nas do pracy nad sobą, do spokoju i pokory. Jest to wspaniała okazja do doskonalenia się w tym kluczowym okresie naszego życia.

Montessori

Oryginalne zabawy z dziećmi w duchu Montessori

Książce „Montessori” towarzyszy praktyczny zbiór zabaw z dziećmi w duchu Montessori. Jest to dosłowna skarbnica pomysłów na zajęcia dla najmłodszych (i nie tylko). Podzielona na siedem „obszarów”: życie praktyczne, materiały sensoryczne, język, matematyka, upływ czasu, świat natury i na świeżym powietrzu, proponuje oryginalne zabawy do wykonania domowymi sposobami. Żeby zacytować jedynie kilka z nich: patyczek wspomnień, świętowanie życia, dziergania na palcach, tworzenie skamielin… Każde dziecko i każdy rodzic znajdzie wśród nich zajęcia, która nie tylko zainteresują, ale i sprawia ogromną przyjemność.

Refleksja, motywacja, inspiracja

Model wychowania proponowany przez Beatriz M. Munoz zainspirowany metodą Montessori i pozytywną dyscypliną to przede wszystkim refleksja o potrzebach dzieci i próba odpowiedzenia w sposób, w jaki autorka potrafi najlepiej. Spojrzenie na dzieciństwo i dorastanie córek jest czułe, pełne życzliwości i miłości. Jej osobiste podejście do tematu sprawia, że czytelnik identyfikuje się z przedstawionymi sytuacjami i z zaciekawieniem śledzi perypetie rodziny. Może dzięki takim świadectwom jak pozycja Beatriz M. Munoz pozytywne wychowanie stanie się pewnego dnia głównym modelem rodzinnych relacji?

Co myślicie o wychowaniu dzieci jako o procesie rozwoju osobistego? Podzielcie się z nami Waszymi refleksjami na ten temat w komentarzach pod tekstem.